З кожным годам напярэдадні асенне-зімовага сезона ўсё больш дзяцей і дарослых прышчапляюцца ад грыпу. Але і праціўнікаў гэтай працэдуры нямала. Даць адназначны адказ, прышчапляцца Ці кожнаму даросламу, а тым больш маляню, немагчыма. Як і ў любым медыцынскім пытанні, падыход павінен быць індывідуальным.

01

Грып - вострае інфекцыйнае захворванне, якое дзівіць пераважна верхнія дыхальныя шляхі і працякалае з высокай тэмпературай (захоўваецца на працягу 3-5 дзён), з выяўленым пагаршэннем самаадчування, якое праяўляецца высокай тэмпературай, рэзкай слабасцю, моцнага галаўнога і цягліцавымі болямі, млоснасцю, ванітамі                 

                                .      

Чым небяспечны грып?

Вірус грыпу душыць імунныя рэакцыі арганізма, таму значна зніжаецца здольнасць чалавека супрацьстаяць хвароб. Да таго ж грып выклікае абвастрэнне і пагаршае працягу хранічных захворванняў. Бывае, што хранічнае захворванне чалавека павышае верагоднасць цяжкага плыні грыпу і развіцця яго ускладненні, якія з'яўляюцца асноўнай прычынай высокай смяротнасці.

Ўскладненні грыпу: пнеўманія - запаленне лёгкіх, атыт - запаленне сярэдняга вуха (часам пераходзячае ў менінгіт - запаленне абалонак мозгу), паражэнне сардэчна-сасудзістай і цэнтральнай нервовай сістэмы.

Каму паказана вакцынацыя супраць грыпу:

  • часта хварэюць;
  • пакутуюць ад хранічных захворванняў органаў дыхання (напрыклад, бранхіяльнай астмай) і (або) маюць заганы развіцця дыхальнай сістэмы;
  • пакутуюць хваробамі і (або) заганамі развіцця цэнтральнай нервовай сістэмы;
  • з прыроджанымі і (або) набытымі парокамі сэрца, парушэннямі сардэчнага рытму;
  • з захворваннямі нырак (хранічны гломерулонефріт, хранічная нырачная недастатковасць);
  • з хваробамі крыві;
  • пакутуюць эндакрыннымі захворваннямі (цукровы дыябет);
  • з імунадэфіцытная станамі.
                                       

Як дзейнічае вакцына?

Ўвядзенне ў арганізм інактівірованные віруса (або яго частак) выклікае выпрацоўку антыцелаў рознага тыпу, што дазваляе стварыць шматузроўневую сістэму абароны ад грыпу, а так як вірусы грыпу маюць падобныя структуры з вірусамі ВРЗ, то выпрацоўваемыя пасля вакцынацыі супрацьгрыпозныя антыцелы абараняюць арганізм таксама і ад ВРЗ - з эфектыўнасцю 50-60% зніжаецца колькасць выпадкаў развіцця запаленняў лёгкіх, абвастрэнняў хранічных захворванняў. Ужо праз два тыдні пасля прышчэпкі ў арганізме назапашваюцца супрацьгрыпозныя антыцелы і ён становіцца неўспрымальным да захворвання. Ахоўныя вавёркі распазнаюць вірус і знішчаюць, не дазваляючы яму размножыцца.

Дастатковая імунная рэактыўнасць арганізма захоўваецца каля 6 месяцаў (па іншых дадзеных - да года), што забяспечвае яго высокую супраціўляльнасць вірусу грыпу на працягу ўсяго эпідэмічнага сезона.

Калі прышчапляцца нельга?

Асноўным супрацьпаказаннем для прымянення супрацьгрыпознай вакцыны з'яўляецца непераноснасць кампанентаў прэпарата.

Забараняецца ўвядзенне вакцын пры вострых захворваннях або пры абвастрэнні хранічных хвароб. Па заканчэнні 3-4 тыдняў пасля акрыяння або суціхання праяў хранічнай хваробы вакцынацыю можна вырабіць.

Не рэкамендуецца процігрыпозная прышчэпка і ў тым выпадку, калі на папярэдняе ўвядзенне прэпарата развіліся якія-небудзь поствакцынальныя ўскладненні.

 

01

Правільная арганізацыя працоўнага месца школьніка.

Пасадка за працоўным сталом. Кожны школьнік мае патрэбу ў пастаянным месцы за ўласным або агульным сталом для выканання пісьмовых заданняў і чытання. Працоўнае месца павінна быць такім, каб школьнік мог свабодна размясціцца з падручнікамі і сшыткамі. Правільная пасадка школьніка забяспечвае нармальнае глядзельнае ўспрыманне, свабоднае дыханне, звычайны кровазварот і спрыяе выпрацоўцы добрай паставы.

 

Асвятленне працоўнай зоны

Абавязковай умовай працы на блізкай адлегласці з'яўляецца добрае асвятленне. Найбольш спрыяльныя ўмовы ствараюцца пры дзённым святле, таму лепш стол школьніка размясціць каля акна. Гэтым можна забяспечыць і лепшую асветленасць, і магчымасць перыядычна глядзець удалячынь для зняцця глядзельнай напругі. Аднак у восеньскія і зімовыя дні натуральнага святла вельмі мала. Таму ў рабочай зоне дзіцяці неабходна стварыць правільнае штучнае асвятленне. Для асвятлення жылых памяшканняў лепш ужываць лямпы белага колеру, якія імітуюць натуральны святло і ствараюць добрыя ўмовы для вачэй. Для палягчэння працы на блізкай адлегласці трэба абавязкова карыстацца мясцовым асвятленнем, то ёсць настольнай лямпай. Яна павінна знаходзіцца злева для правшей (для ляўшэй - справа) і быць абавязкова прыкрыта абажурам,каб прамыя прамяні святла не траплялі ў вочы.

Правілы чытання і лісты:

  • Нельга прымушаць дзіця чытаць і пісаць да 6 гадоў, калі ў яго няма жадання.
  • Чытаць і пісаць толькі за сталом. Нельга чытаць лежачы! Нельга чытаць у транспарце.
  • Правільная пасадка за сталом і добрая асветленасць працоўнага месца. Святло павінен падаць на старонкі зверху і злева (для правшей).  
  • Адлегласць ад кнігі або сшыткі да вачэй не менш 30-35 гл. Не дапускаць нізкага нахілу галавы за сталом.
  • Актыўная зрокавая нагрузка (чытанне, пісьмо, маляванне) кожныя 20-30 хвілін павінна перарывацца на 10-15 хвілін на фізічную актыўнасць або змену глядзельнай дзейнасці (паглядзець у далеч, заплюшчыць вочы, пахадзіць і г.д.).
  • Абавязкова павінен быць глядзельную адпачынак на працягу 1-1,5 гадзіны пасля класных заняткаў перад выкананнем хатніх заданняў.
  • Падчас чытання і лісты неабходна часцей лыпаць. Прасцей гэта рабіць у канцы кожнага радка.
  • Для зняцця глядзельнай напругі ў канцы кожнага абзаца карысна зачыняць вочы на ​​1-2 секунды або паглядзець удалячынь на які-небудзь прадмет.

Правілы "зносін" дзіцяці з тэлевізарам

Адным з абавязковых кампанентаў рэжыму дня ў школьнікаў рознага ўзросту з'яўляюцца прагляды тэлевізійных перадач. Аднак, пры ўсім іх культурным і навучальным значэнні, яны павінны быць рэгламентаваны з пазіцыі гігіены, бо з'яўляюцца дадатковай нагрузкай для вачэй школьнікаў. Таму, складаючы рэжым дня, вельмі важна імкнуцца да стварэння аптымальных умоў, з тым, каб тэлевізар не павялічваў назапашанае за дзень стому, а разам з карысцю максімальна спрыяў адпачынку дзяцей.

 

 Віды фізічнай актыўнасці, якія спрыяюць захаванню гледжання і прафілактыцы блізарукасці

Дзіця абавязкова павінен шмат рухацца і праводзіць хоць бы 1,5-2 гадзіны ў дзень на вуліцы, для таго каб мець магчымасць глядзець удалячынь.

 

Рацыён харчавання школьніка, які спрыяе захаванню гледжання

Вялікае значэнне для добрага гледжання мае правільнае збалансаванае харчаванне, якое змяшчае дастатковую колькасць вітамінаў, асабліва А, С і групы В

 

Рэгулярны агляд у афтальмолага

Рэгулярны агляд у афтальмолага можа дапамагчы выявіць парушэнні гледжання на самых ранніх этапах іх фарміравання, а таксама запаволіць прагрэсаванне блізарукасці. Варта звяртаць увагу на скаргі дзіцяці (болю ў вачах, галаўныя болі, павышаную стамляльнасць), змены ў паводзінах, паспяховасці - яны могуць быць вынікам зніжэння вастрыні гледжання. Агляд у афтальмолага павінен быць штогадовым. Калі ў дзіцяці ёсць спадчынная схільнасць (парушэнне гледжання хоць бы ў аднаго з бацькоў), парушэнне паставы, парушэнні гледжання, якія выявіліся да школы - агляд кожныя паўгода. Неабходна памятаць, што дзеці пачатковых класаў звычайна не скардзяцца бацькам на парушэнне гледжання, таму ім таксама трэба наведваць кабінет 2 разы на год.

Памятаеце, у большасці дзяцей зніжэнне гледжання можна прадухіліць. Будзьце больш уважліва да свайго дзіцяці.

 

Інфаркт міякарда - вострае сардэчна-сасудзістае захворванне, якое характарызуецца змярцвеннем аднаго або некалькіх агменяў у сардэчнай цягліцы. У большасці выпадкаў інфаркт адбываецца на фоне стэнакардыі ў выніку рэзкага фізічнага ці эмацыйнага перанапружання.

Інфаркт - для многіх гэта жыццё, падзеленая на "да" і "пасля". Інфаркт міякарду ўзнікае пры рэзкім зніжэнні або поўным спыненні току крыві па адным з сасудаў, тым, што кормяць сардэчную цягліцу.

 

01

Прычынамі інфаркту могуць служыць розныя фактары:

  • "Небяспечны ўзрост" (пасля 40 гадоў, асабліва ў мужчын);
  • абцяжараная спадчыннасць;
  • гіпертанічная хвароба, атэрасклероз, цукровы дыябет, атлусценне, курэнне;
  • абмежаваная фізічная актыўнасць;
  • псіхаэмацыянальныя напружання і стрэсавыя сітуацыі.

Прадухіліць яго можна, змяніўшы стыль жыцця і выконваючы нескладаныя правілы прафілактыкі. Прафілактыка грунтуецца на выкананні прынцыпаў здаровага ладу жыцця. "Тры кіта" на якіх варта паняцце "ЗЛЖ" - правільнае харчаванне, фізічная актыўнасць, адсутнасць шкодных звычак (курэнне, злоўжыванне алкаголем).

Правільнае харчаванне:

  • старайцеся купляць прадукты з паніжаным утрыманнем тлушчу: малочныя прадукты 0,5-1,5% тлустасці, смятану 10-15%, посныя гатункі мяса і рыбы;
  • пазбягайце прадуктаў з высокім утрыманнем тлушчу: вяндліна, сала, маянэз, маргарын, тоўстыя гатункі мяса і рыбы, сыры (больш за 40% тлустасці), сметанковае масла, кансервы (тушонка, шпроты, печань трэскі);
  • пячыце з мінімальнай колькасцю алею або наогул без яго.

Без абмежавання ежце свежыя гародніна і садавіна. Запраўляйце салаты цытрынавым сокам, воцатам, абястлушчаным ёгуртам.

Абмяжуйце спажыванне хутка засваяльных вугляводаў, цукар да 30г (6 чайных лыжак) у суткі. Адмоўцеся ад салодкіх узвараў, газаваных напояў, абмяжуйце кандытарскія вырабы са сметанковым крэмам.

Фізічная актыўнасць

Надзел чалавека - вечна рухацца, няма ніякіх сродкаў, якія б замянілі рух. Калі чалавек мала рухаецца, арганізм атрымлівае недастатковае колькасць кіслароду, а посуд у гэты час губляюць эластычнасць. Карысна для здароўя як мага больш хадзіць, адмовіцца ад карыстання ліфтам і па магчымасці ад грамадскага транспарту, калі трэба пераадолець не вельмі вялікая адлегласць.

Пасля 30 гадоў стаіць зрабіць для сябе абавязковай штогадовую праверку - элетрокардиограмму. Гэта абавязкова, незалежна ад таго, ці турбуе сэрца. У нашым жыцці мноства стрэсаў і непрыемных сітуацый, якія могуць у любы момант адбіцца на здароўе.

 

У перыяд ўздыму захворвання на вострыя рэспіраторныя захворванні трэба падумаць, як засцерагчыся самому і зберагчы родных ад гэтай хваробы.

01

Для гэтага трэба запомніць некалькі простых правіл:

  1. Штодзённая вільготная ўборка памяшканняў, як жылых, так і вытворчых. Пажадана некалькі разоў у суткі.
  2. Праветрыванне скразное памяшканняў неабходна праводзіць абавязкова, гэтак жа чым часцей, тым лепш. Усе гэтыя меры звязаныя са слабой устойлівасцю віруса.
  3. Старайцеся пазбягаць грамадскіх месцаў, па меры магчымасці або скароціце час знаходжання ў іх.
  4. Пабольш знаходзіцеся на свежым паветры.
  5. Пазбягайце блізкага кантакту з хворым чалавекам, пазбягайце абдымкаў, поціску.
  6. Пры кантакце з хворым чалавекам выкарыстоўвайце маску, знаходзіцеся ад хворага чалавека на адлегласці больш за 1 метр.
  7. Рэгулярна мыйце рукі, чым часцей, тым лепш.
  8. Уключайце ў свой рацыён пабольш лука, часныку, садавіны, гародніны, а таксама комплексы вітамінных прэпаратаў.
  9. Старайцеся у перыяд ўздыму захворвання не зніжаць імунітэт (не пераахалоджвацца, не высільвацца, ня перанапружвайцеся, ня нервуйцеся, дастаткова спіце, не злоўжывайце спіртнымі напоямі).

Усе гэтыя меры не медыкаментознай прафілактыкі прастудных захворванняў, але можна дадаць і лекавыя сродкі для прафілактыкі. Пры кантакце з хворым чалавекам прымайце (арбідол, арпетол, рэмантадын, інтэрферон, змазвайце насовые хады аксалінавай маззю), піце адаптагены (настойкі жэньшэня, элеуторокока).

Ужываючы ўсе гэтыя меры прафілактыкі, Вы зможаце пазбегнуць захворвання ВРВІ.

 

нсульт з'яўляецца самым распаўсюджаным захворваннем галаўнога мозгу ў сталым і сталым узросце. У Беларусі захворванне інсультам у 2-2,5 разы вышэй, чым у еўрапейскіх краінах. Інсульт займае трэцяе месца сярод усіх прычын смерці і першае сярод прычын інваліднасці.

01

Інсульт ( "удар") узнікае з прычыны таго, што на працягу нейкага часу да ўчастку галаўнога мозгу не паступае кроў з-за закаркаванні або разрыву крывяноснага сасуда.

Чым небяспечны інсульт?

У вострай стадыі гіне 30-35% хворых, да канца першага года - больш за палову. 10% людзей, якія перанеслі інсульт, мае патрэбу ў дапамозе з-за паралічаў, засмучэнні прамовы і парушэнні каардынацыі рухаў. Толькі 20% вяртаецца да ранейшага жыцця.

Каб своечасова распазнаць бяду, трэба ведаць сімптомы інсульту:

  • раптоўнае здранцвенне або слабасць у руцэ, у назе або асобы;
  • нечаканую перашкоду прамовы;
  • рэзкае пагаршэнне зроку, выпадзенне палёў гледжання;
  • рэзкі галаўны боль, галавакружэнне, шум у галаве;
  • раптоўнае парушэнне каардынацыі рухаў.

Хворага з такімі прыкметамі вельмі важна як мага хутчэй даставіць у бальніцу, лепш за ўсё, калі лячэнне пачнецца ў першыя 3-6 гадзін пасля ўдару. Да прыезду ўрача самае, магчыма, галоўнае - не панікаваць. Правільныя дзеянні таго, хто побач, могуць выратаваць чалавеку жыццё.

Трэба расшпіліць вопратку, каўнер, адкрыць акно - даць доступ паветры. Хворага трэба абавязкова абкласці, падклаўшы падушку так, каб галава была пад кутоў 30 градусаў да ложка. Калі пачалася ваніты, трэба павярнуць чалавека на бок, ачысціць яму рот, каб ён не захлынуўся.

Але, паўторым, самае першае, што трэба зрабіць, - гэта выклікаць "хуткую".

Выключыце са свайго жыцця фактары рызыкі, якія спрыяюць узнікненню інсульту:

  • кантралюйце ўзровень артэрыяльнага ціску. У норме артэрыяльны ціск не павінен перавышаць 140/90 мм рт.сл. Больш высокія лічбы - гэта ўжо гіпертанія, адзін з асноўных фактараў рызыкі!
  • скароціце спажыванне паваранай солі з ежай;
  • пры фізічнай нагрузцы сочыце, каб не было дыхавіцы, боляў у вобласці сэрца, перабояў у працы сэрца (арытміі);
  • памятаеце, што актыўнае і пасіўнае курэнне значна павышае рызыку развіцця сардэчна-сасудзістых ускладненняў;
  • ўжывайце больш садавіны, гародніны, рыбы і морапрадуктаў;
  • старайцеся пазбягаць стрэсавых сітуацый. Стрэс негатыўна ўплывае на сардэчна-сасудзістую сістэму.