нсульт з'яўляецца самым распаўсюджаным захворваннем галаўнога мозгу ў сталым і сталым узросце. У Беларусі захворванне інсультам у 2-2,5 разы вышэй, чым у еўрапейскіх краінах. Інсульт займае трэцяе месца сярод усіх прычын смерці і першае сярод прычын інваліднасці.

01

Інсульт ( "удар") узнікае з прычыны таго, што на працягу нейкага часу да ўчастку галаўнога мозгу не паступае кроў з-за закаркаванні або разрыву крывяноснага сасуда.

Чым небяспечны інсульт?

У вострай стадыі гіне 30-35% хворых, да канца першага года - больш за палову. 10% людзей, якія перанеслі інсульт, мае патрэбу ў дапамозе з-за паралічаў, засмучэнні прамовы і парушэнні каардынацыі рухаў. Толькі 20% вяртаецца да ранейшага жыцця.

Каб своечасова распазнаць бяду, трэба ведаць сімптомы інсульту:

  • раптоўнае здранцвенне або слабасць у руцэ, у назе або асобы;
  • нечаканую перашкоду прамовы;
  • рэзкае пагаршэнне зроку, выпадзенне палёў гледжання;
  • рэзкі галаўны боль, галавакружэнне, шум у галаве;
  • раптоўнае парушэнне каардынацыі рухаў.

Хворага з такімі прыкметамі вельмі важна як мага хутчэй даставіць у бальніцу, лепш за ўсё, калі лячэнне пачнецца ў першыя 3-6 гадзін пасля ўдару. Да прыезду ўрача самае, магчыма, галоўнае - не панікаваць. Правільныя дзеянні таго, хто побач, могуць выратаваць чалавеку жыццё.

Трэба расшпіліць вопратку, каўнер, адкрыць акно - даць доступ паветры. Хворага трэба абавязкова абкласці, падклаўшы падушку так, каб галава была пад кутоў 30 градусаў да ложка. Калі пачалася ваніты, трэба павярнуць чалавека на бок, ачысціць яму рот, каб ён не захлынуўся.

Але, паўторым, самае першае, што трэба зрабіць, - гэта выклікаць "хуткую".

Выключыце са свайго жыцця фактары рызыкі, якія спрыяюць узнікненню інсульту:

  • кантралюйце ўзровень артэрыяльнага ціску. У норме артэрыяльны ціск не павінен перавышаць 140/90 мм рт.сл. Больш высокія лічбы - гэта ўжо гіпертанія, адзін з асноўных фактараў рызыкі!
  • скароціце спажыванне паваранай солі з ежай;
  • пры фізічнай нагрузцы сочыце, каб не было дыхавіцы, боляў у вобласці сэрца, перабояў у працы сэрца (арытміі);
  • памятаеце, што актыўнае і пасіўнае курэнне значна павышае рызыку развіцця сардэчна-сасудзістых ускладненняў;
  • ўжывайце больш садавіны, гародніны, рыбы і морапрадуктаў;
  • старайцеся пазбягаць стрэсавых сітуацый. Стрэс негатыўна ўплывае на сардэчна-сасудзістую сістэму.